Grönpepparsås

Har bestämt mig för att laga till en grönpepparsås till oxfilén ikväll. Jag brukar laga till på känn men nu har jag letat recept på nätet och hittat 2 varianter som jag väljer mellan.

Denna fanns hos Tre tjejer i köket

Recept för två personer

1-1 1/2 msk grönpeppar
1 schalottenlök
1 msk smör
1 1/2 msk mjöl
2 1/2 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde (valfri fetthalt)
ett par droppar coloritsoja

Gör så här:
Finhacka löken och mortla grönpepparn grovt (alt. använd en pepparkvarn). Fräs i smör och tillsätt sedan mjölet. Häll i buljongen lite i taget under vispning. Låt koka. Tillsätt grädden och sojan.


Här en variant med konjak som hittade jag hos ICA.se 

Recept för 4 personer

½ gul lök
1 msk smör
1 tsk vetemjöl 
½ dl rött vin
2 msk kalvfond
2 dl crème fraiche
2 msk konjak
1 msk grönpeppar

Gör så här

Finhacka löken. Fräs den på svag värme i smöret tills den blivit genomskinlig. Pudra över mjölet. Rör om och fräs en stund till.
Häll på vin och kalvfond. Koka upp under omrörning. Tillsätt crème fraiche och sjud/koka på svag värme i 5 minuter.
Tillsätt konjak och grönpeppar. Varmhåll på svag värme med lock på tills resten är klart.


Kommentarer
Postat av: Nena

Jag tror inte att jag smakat en gronpeppersas innan...skriver upp receptet och ska testa till nasta tillfalle! Tack for tipsen:))

2010-05-28 @ 10:17:49
URL: http://www.paradiserecipe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0