Smakstark jordnötssås

Den här såsen blev jag ombedd att göra hos min moster för många år sedan. Jag var lite tveksam över om den överhuvudtaget skulle vara ätbar, för jordnötter, sambal oelek och ingefära kändes som en märklig kombination. Men vilken tur att jag vågade smaka då resultatet långväga överträffade alla förväntningar (som ju förvisso var låga...) Poängen är iallafall att såsen är hur god som helst och den passar till stekt eller grillad kyckling eller lax såväl som till grillade stekar och hamburgare. Den är ett måste för oss på grillfesten.

Ingredienser, 1 sats
2 dl matyoghurt
2 dl hackade salta jordnötter
2 tsk sambal oelek
knappt 1 tsk riven ingefära

Gör så här
Blanda ihop ingredienserna i en skål.
Den som vill ha en lite sötare sås kan tillsätta 1 matsked honung. Honungen rundar av smaken och ger såsen en annan karaktär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0