Valnötskola

Nu har julgodisbakandet påbörjats! Först ut var ett recept jag hittade hos Smaskens, men jag modifierade det efter eget tycke; tog mindre av socker och sirap. Jag gjorde en halv sats med mjölkchoklad och en halv sats med mörk choklad. I satsen med mörk choklad tog jag tre delar ljus sirap och en del mörk sirap, medan jag använde enbart ljus sirap till mjölkchokladkolan. Formen att hälla smeten i gjorde jag av aluminiumfolie - praktiskt och himla enkelt.

Bilder kommer när kolan har skurits upp.

Valnötskola, cirka

Ingredienser
100 gram smör
1 ½ dl vispgrädde
160 gram (knappt 2 dl) råsocker
1 dl sirap
en nypa salt
2 tsk vaniljsocker
150 gram valnötter

Gör så här
Hacka choklad och nötter var för sig. Smält smör tillsammans med grädde i en tjockbottnad kastrull. Rör ner socker, sirap, salt och vaniljsocker. Låt koka upp och tillsätt choklad. Koka cirka 20 minuter till dess att smeten klarar kulprov. Rör ner nötter och bred ut i en form.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0