Kyckling i madeira

Smakrik kycklingrätt med lågt GI. Recept från GIRecept.com

Recept för 4 personer

Ingredienser
3 msk smör
1 msk pressad citron
3/4 dl varm hönsbuljong
4 kycklingfiléer, skurna i tärningar
250 g små champinjoner
1 grovt tärnad grön paprika
1 grovt tärnad röd paprika
1 1/4 kokt smålök
1 1/4 dl madeira
5 dl matlagningsgrädde
salt och peppar
tabasco och worcestershiresås
muskot


Gör så här

Smält 1 msk smör i en stor kastrull och häll i citronsaft och hönsbuljongen. Lägg i kycklingbitarna och smaksätt med salt och peppar. Sätt på lock och koka 8-10 min på svag värme.
Häll kyckling och spad i en skål och ställ den åt sidan. Ställ tillbaka kastrullen på plattan coh smält resten av smöret. Lägg i svamp, paprika och lök och fräs 3 min utan lock på stark värme. Flytta över grönsakerna och svampen till en skål och ställ den åt sidan.
Häll vinet i kastrullen och koka 3 min på svag värme. Tillsätt grädden och några droppar tabasco och worcestershiresås, rör om och koka ytterligare 6-7 min på stark värme. Lägg tillbaka kycklingen, spadet, svamp och grönsakerna i kastrullen. Rör om, smaksätt med salt och peppar. Låt sjuda 3 min.

Servera med fullkornsris eller vildrisblandning


Kommentarer
Postat av: Lina van der Putten

Låter väldigt gott =)

2009-01-06 @ 22:31:52
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: Britt

Ja visst gör det. Om du provar receptet får du gärna berätta vad du tyckte.

2009-01-07 @ 15:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0