Kärleksmums

Trots att jag så här på juldagen är lite mätt på alla fantastiska mat- och bakrecept som jag läst  (och delvis provat) den sista tiden kan jag inte låta bli att lägga in detta recept på kärleksmums. Bara namnet gör ju att man blir sugen..(dessutom är det en av mina favoritkakor). Receptet kommer från Leilas matprogram.

Ingredienser
5 ägg
4 dl strösocker
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao
300 g smör
2 dl vatten
200 g mörk kvalitetschoklad (70%)

Glasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitetschoklad (70%)
2 dl kokosflingor

Gör så här
Sätt ugnen på 225º.
Vispa ägg och socker pösigt.. Blanda mjöl, bakpulver och kakao. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda försiktigt samman till en smet. Smält smöret och blanda med vattnet, rör ner i smeten.
Häll smeten i en bakplåstpappersklödd plåt (40x35 cm). Hacka chokladen och strö över.
Grädda i 15-20 minuter (den får inte bli torr), prova med baksticka. Låt kakan svalna.
Koka upp grädde, häll i kaffet och rör ner finhackad choklad. Låt glasyren svalna något och bred den sedan över kakan.
Strö över kokos och skär i stora rutor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0